BETER voor gemeenten

 


Gemeenten

BETER voor gemeenten

  13/10/2013          Geen reacties


De gemeenten staan voor allerlei uitdagingen. De zorg moet beter en goedkoper. Met het aanstellen van wijkteams, het verbinden van instellingen, het stimuleren van de eigen kracht en de zelfredzaamheid van de cliënten kunnen we dit bereiken. Maar hoe gaan die wijkteams dan werken, hoe verbind je dan die instellingen, of stimuleer je dan die cliënt?

Kiki
Carla, wethouder
In onze gemeente vragen we instellingen de BETERapp in te zetten. Ons uitgangspunt is dat niet instellingen en transities centraal moeten staan, maar de cliënt. Met de BETERapp kan de cliënt actief aan de slag met zijn eigen probleem, wordt zelfredzaamheid gestimuleerd en krijgt de cliënt eigen regie over zijn zorgtraject. Als dat nodig is wordt er samen met de hulpverlener een plan getrokken. Het mooie is dat andere bijgeschakelde hulpverleners elkaars inbreng kunnen zien, wat de onderlinge samenwerking flink bevorderd. Dit resulteert uiteindelijk niet alleen in betere zorg, maar ook in efficiëntere zorg! 

Arjen
Rowan, jobcoach
Ik ben jobcoach en help mensen uit onze gemeente om een baan te vinden die bij ze past. Samen met de werkzoekende stellen we een doel, bijvoorbeeld ‘Een baan vinden voor minimaal 24 uur per week’. Daarna bepalen we een aantal activiteiten, zoals ‘Één sollicitatiegesprek per week voeren’, of ‘Drie sollicitatiebrieven per week versturen.’. Met de BETERapp kan ik goed zien hoe de werkzoekende aan de slag gaat en hoe hij of zij zich voelt. Neem afgelopen week: ik zag dat een van mijn klanten zich niet prettig voelde op de dag van een belangrijk sollicitatiegesprek. We hebben voor het sollicitatiegesprek telefonisch nog een even goed gesproken, waardoor de sollicitatie beter ging dan verwacht. Zo wordt coachen, ook écht weer coachen!