FAQ!

 

Dat wat je als hulpverlener al gevraagd hebt of altijd al wilde weten

  1. ‘Hij doet het niet. Hij doet het gewoon niet!’
    Wil de QR code niet scannen? Is de koppeling mislukt? Krijg je de app niet gedownload? Zie je geen gegevens binnenkomen? Komen je notities niet door? Is er iets dat niet gaat zoals het hoort? Neem dan contact op met Kelly@bloei.nl. Samen komen jullie er wel uit.
  2.  

  3. Is het mogelijk dat je tijdens een huisbezoek met je mobiel met de cliënt kan koppelen als hulpverlener, of is daar een groter scherm voor nodig i.v.m. de qr-code?
    Ja, je kunt koppelen met de cliënt via de mobiel (je moet dan wel beide over een internetverbinding beschikken). De huidige mijn.beterapp.nl-versie is ook geschikt gemaakt voor de mobiel, zodat je de voortgang van de cliënt goed via de mobiel kunt volgen.
  4.  

  5. Ik heb meerdere accounts aangemaakt als hulpverlener in mijn.beterapp.nl, ik zou er echter hiervan een paar willen verwijderen. Hoe kan ik dit doen?
    Stuur een mail naar kelly@bloei.nl met de account die je wil verwijderen, binnen een dag is dit opgelost.
  6.  

  7. Ik ben mijn wachtwoord vergeten…en nu?
    Stuur een mail naar kelly@bloei.nl met de account waarvan je het wachtwoord bent vergeten + je mobiele nummer, zij zal je voorzien van een nieuw wachtwoord via sms.
  8.  

  9. Ik werk op een woongroep en het lijkt me handig om 1 account voor al mijn collega’s die op de groep werken aan te maken. Kan dit?
    Ja, dit kan. Besef je echter dat het nadeel is dat de cliënt niet meer persoonlijk een relatie met één hulpverlener kan aangaan (die hij zelf kan initiëren of kan beëindigen). De cliënt ziet ook niet wie welke notitie heeft geschreven (dat gebeurt dan namelijk allemaal onder dezelfde groepsaccount) en als de cliënt besluit de BETERapp relatie te beëindigen, dan heeft niemand meer toegang.  Wij raden deze constructie dus niet aan!
  10.  

  11. Welke doelen werken nu het beste in BETER?
    Dit is de grote vraag: feitelijk vraag je naar hetgeen je moet doen om mensen te motiveren en inspireren. Wij gaan uit van de nodige expertise op dit vlak bij de hulpverlener. We kunnen echter een paar tips geven om goede doelen te stellen, gebaseerd op de vele manieren van gebruik die we inmiddels hebben gezien.

    • Vraag de cliënt waar hij energie van krijgt, wat vindt hij prettig als terugkoppeling.
    • Maak er geen ‘corveelijstje’ van (dus alleen een hoofddoel en activiteiten die niet als ‘leuk’ worden ervaren door de cliënt), maar maak een mix van leuke en minder leuke maar wel noodzakelijke dingen.
    • Kijk breder dan alleen jouw behandelrelatie (dus als de cliënt als hoofddoel heeft om een keer op vakantie te kunnen, denk dan mee in wat hij er voor moet doen om dat mogelijk te maken, uiteraard met jouw kennis van de persoon).
    • Maak de activiteiten niet te groot: de cliënt typt zelf de activiteiten in en maakt ze smart, kies voor activiteiten die inspirerend genoeg zijn en ook haalbaar zijn.
    • Doe niet te veel! Niets zo demotiverend als een to-do lijstje waar je nooit aan toekomt. Liever klein beginnen (1 hoofddoel, 2 activiteiten) dan meteen met de maximale 6 activiteiten. Klein beginnen is overigens niet hetzelfde als onbelangrijk maken…
  12.  

  13. Als de cliënt zijn doelen heeft gesteld, hoe zorg je er dan voor dat deze gehaald gaan worden?
    Voorop gesteld: het stellen en halen van doelen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De cliënt is primair verantwoordelijk, de hulpverlener assisteert als coach.

    • Spreek beloningen af als de cliënt zijn activiteiten heeft uitgevoerd (benut daar het puntentellertje voor!)
    • Moedig aan dat de cliënt meer mensen gaat bijschakelen en zo zijn netwerk vergroot: hoe meer mensen mee kijken en helpen, hoe groter de kans dat hij zijn doelen haalt.
    • Bekrachtig regelmatig positief, via de app, maar ook in andere contacten waarbij je ziet of hoort dat de cliënt zich houdt aan de afspraken.
    • In de BETERapp zit een alarm dat de cliënt kan instellen om dagelijks een herinnering te krijgen om zijn activiteiten/stemming bij te houden. Benut deze slim.
  14.  

  15. Wat kost de BETERapp?
    De BETERapp is gratis voor cliënten (te downloaden uit Google play en Apple store).  Voor mantelzorgers/vrijwilligers/familie is er gratis een account aan te maken op mijn.beterapp.nl.  Voor professionele gebruikers kost de webapp 100 EUR per jaar per professional. Hiermee kan een ongelimiteerd aantal cliënten worden bijgeschakeld.
  16.  

  17. Als de cliënt mij als hulpverlener ontkoppelt: wat gebeurt er dan met de data?
    Dat is een vrij duidelijke vorm van feedback zeggen wij dan! De cliënt wil zijn gegevens niet meer met je delen, dat is op zijn minst een gesprekje waard. Los daarvan: de data blijft op de telefoon van de cliënt staan, op het moment dat hij je opnieuw wil koppelen, komt alle data weer door, vanaf het eerste moment ooit dat een cliënt met iemand koppelde!
  18.  

  19. Als de cliënt wisselt van telefoon, wat gebeurt er dan?
    Omdat de data veilig op de telefoon van de cliënt is opgeslagen, is bij een wissel van telefoon deze data weg. Als je de telefoonwissel voelt aankomen en er is behoefte om zaken te bewaren kan de cliënt het beste even zelf een account aanmaken op mijn.beterapp.nl en met zichzelf koppelen. Zo staan al zijn gegevens (vanaf het moment dat hij voor de eerste keer koppelde) afgeschermd in de mijn.beterapp.nl-omgeving. Met een nieuwe telefoon start hij met een nieuwe historieopbouw. Vergeet niet opnieuw te koppelen met de cliënt met zijn nieuwe telefoon!
  20.  

  21. Ik zou het prettig vinden als de cliënt genotificeerd wordt wanneer ik als hulpverlener een notitie op zijn tijdlijn plaats. Ook andersom (als de cliënt iets heeft bijgewerkt) zou ik die notificatie prettig vinden. Kan dat in de app?
    Het is de meest gehoorde functionele wens omtrent de BETERapp. We kijken wanneer we deze kunnen inbouwen en zodra we dat hebben ben jij de eerste die het weet 😉 Let wel: we worden redelijk ‘plat genotificeerd’ door alle rode bolletjes bij diverse apps die we gebruiken, maak dus gewoon met je cliënt een duidelijk afspraak zodat iedereen weet hoe vaak en wanneer je de app gebruikt!
  22.  

  23. Als ik briljante ideeën heb voor verbeteringen van de BETERapp, hoe meld ik dit?
    Horen we graag! Vaak is er een projectleider betrokken, die kun je uiteraard rechtstreeks benaderen, maar je kunt ook een mail sturen naar kelly@bloei.nl. Zij verzamelt alle wensen! Als je een winnend idee hebt waarmee we daadwerkelijk aan de slag gaan, krijg je van Bloei een mooi bedrag aan Healthcoins (waarmee je voor jezelf een gezonde aanschaf kunt doen).
  24.  

  25. Er zijn meer apps waar ik mee wil gaan werken, bijvoorbeeld de stoppen met roken app en What’s app…kan dat?
    Uiteraard: be our guest. Met al die verschillende apps is ultiem maatwerk mogelijk voor de cliënt maar ook voor jullie behandelrelatie. Zoals ook niet iedereen in dezelfde kleding loopt, heeft ook niet iedereen dezelfde apps op zijn mobiel. Check echter wel bij alle apps die je zou willen inzetten hoe zij omgaan met de privacy en beveiliging van de data. Bespreek ook de verschillende apps die je gebruikt en spreek spelregels af. De BETERapp is bijvoorbeeld niet geschikt als ‘alarmknop bij crisissituaties’. En What’s app is meer voor chat/afspraken maken bedoeld als voor epistels over de psychische gesteldheid…
  26.  

  27. Hoe zit het met de privacy en beveiliging van de BETERapp?
    Terechte vraag: we hebben in het ontwerp van de BETERapp hier zeer veel aandacht aan besteed. We wilden echter ook een gebruikersvriendelijke app (dus niet een waarbij je twee keer moet inloggen en met tokens moet werken etc). Op www.beterapp.nl staat beschreven hoe we dit hebben opgelost. Voornaamste documenten zijn de privacy policy (het beleid dat we voeren op privacy van de gegevens) en de manier waarop we de data beveiligd hebben. De BETERapp is al succesvol door meerdere toetsen heen gekomen van controlerende instanties, waaronder de Jeugdcloud Appstore. Bij vragen hierover: mail mike@bloei.nl
  28.  

  29. Tot mijn verbazing wordt de BETERapp gebruikt voor….? En nu?
    Doordat de BETERapp zeer generiek is opgezet kan je allerhande doelen en activiteiten er mee bewaken. De app is hierdoor inzetbaar voor scholen, fysiotherapie, GGZ, huisartspraktijken, leefstijlcoaches, families etc. Als blijkt dat de cliënt hiermee ook zijn insuline spuiten beter kan bewaken, neem dit dan op als activiteit in de app. Hoe beter geïntegreerd met de dingen die door de cliënt als belangrijk worden ervaren, hoe BETER! Omarm de creativiteit van de gebruikers!