HVO-Querido over de BETERapp

 


HVO

In het begin van 2016 is gestart met een pilot bij HVO-Querido, een organisatie die ondersteuning, begeleiding en zorg biedt aan mensen die zelf opnieuw de regie over hun eigen leven willen krijgen. Een leuke groep mensen neemt deel aan de pilot. We delen graag hun eerste ervaringen, na ongeveer een maand gebruik.

Cliënt A: Ik gebruik de app samen met zijn behandelaar. Ik vind het handig om dagelijks aan mijn doelstelling te blijven werken. Ik gebruik de app als herinnering aan mijn acties. Ik vul af en toe de notitie in als ik daar behoefte aan heb en als de begeleider iets noemenswaardigs ziet dan reageert ze. Aan de app zou ik verder niets veranderen; je werkt aan je doel en geeft aan hoe je je voelt. Keep it simple.

Cliënt B: Ik vind het heel erg leuk om mee te doen met de pilot; de app is heel erg handig. Ik sta 24 uur per dag in contact met mijn begeleiders en dat vind ik erg fijn. Het geeft me structuur en het is een stok achter de deur om toch naar de dagbesteding te gaan (waar ik soms best wel moeite mee heb).

Ik heb twee begeleiders bijgeschakeld. Ik schrijf elke dag een notitie hoe het met me gaat en de begeleiders reageren ongeveer twee keer per week. Hier is verder niets over afgesproken. We zijn gewoon gaan gebruiken en zagen wel hoe het zou lopen. Ik ben prima tevreden over hoe het nu gaat. Ik blijf de app zeker gebruiken na de pilot, misschien zelfs ook wel nadat ik weg ben bij HVO-Querido.

Begeleider 1: Ik vind het heel erg leuk om de app te gebruiken. Mijn cliënt vult de app heel trouw in. In het ‘cijfer geven’ (dagscore) kan ik nu goed zien hoe het met de cliënt gaat en zie ik dat dit heel erg wisselt. Het geeft me net extra informatie. Ik zie de cliënt een keer per week en soms hebben we mailcontact. Door de BETERapp heb ik het idee meer details te zien, waartegen in een wekelijks gesprek toch meer algemene dingen aan bod komen.

In het begin moest ik wel inkomen; tot dat de cliënt een keer tikte dat ze zich afvroeg of iemand haar berichten las. Ik heb toen gereageerd en reageer nu vaker. Ik heb het idee dat de cliënt het zelf heel erg fijn vind om een extra vertelmoment te hebben. Het is een soort dagboek geworden.

Cliënt C: Ik gebruik de app nu een maand en ben gekoppeld met mijn begeleider. Mijn begeleider reageert regelmatig op mijn tijdlijn met positieve berichten. Bijvoorbeeld ‘Goed bezig’ en ‘Leuk dat je mee gaat doen met deze pilot’. Ik vind deze vorm van begeleiding erg fijn. Ik vond het ook erg prettig dat ik van mijn begeleider een berichtje kreeg na mijn ziekenhuisbezoek ‘Hoe is het gegaan?’. Ik vul de notities ook in als persoonlijk geheugensteuntje.

Ik heb de app erg goed door, maar loopt er tegenaan dat ik artrose heb en ik daardoor niet goed overweg kan met de stemmingsslider. Ik vind het ook een groot gemis dat de cijfers 2 tot en met 9 niet onder de slider staan geschreven, waardoor ik het moeilijk vind om aan te geven hoe ik me voel. Als ik later op mijn overzicht kijk, zie ik dat een score toch wat lager of wat hoger had gemoeten.

Begeleider 2: Mijn twee BETERapp cliënten vullen de app regelmatig in. Ik vind het fijn dat ik wat attenter kan zijn door de app. Als een van de twee een slechte dag heeft of er is iets kan ik even een belletje doen of een motiverend berichtje achterlaten. Ook stuur ik vaak motiverende berichtjes als de cliënten iets hebben gedaan. Soms vind ik dat echter wel lastig. Tja… hoeveel motiverende dingen kun je op een gegeven moment nog zeggen? Maar met de tip van de BETERapp mensen om iets af te spreken over de frequentie waarmee ik reageer, kan ik wel wat. Dat haalt de druk er een beetje af.

Als de pilot straks voorbij is wil ik de app blijven gebruiken omdat ik merkt dat een van de cliënten er erg enthousiast over is en straks naar een andere poli gaat. Degene die de cliënt daar zal begeleiden was ook enthousiast.

Ik vind trouwens de notificatie naar de cliënt toe belangrijker dan een notificatie naar de begeleider zelf toe. Daar heb ik niet echt behoefte aan. Ik kijk gewoon een paar keer per week. Ik vind het wel een goed idee om bijvoorbeeld iets te kunnen liken (een duimpje of een highfive te geven) zodat de cliënt weet dat de begeleider het gezien heeft en trots is, zonder dat je dit steeds met woorden aan hoeft te geven.